Ik zie de schermen van mijn leerlingen niet

Klaar om te gaan, maar je leerlingen komen niet online. Anticlimax! Hieronder lees je waar het aan zou kunnen liggen, en hoe je dit kunt oplossen.

De meekijkapplicatie moet nog worden bijgewerkt

Het kan zijn dat je leerlingen nog niet de meest recente versie van de meekijkapplicatie hebben ontvangen. Deze wordt automatisch geïnstalleerd op de apparaten van je leerlingen, maar het kan voorkomen dat leerlingen het apparaat opnieuw moeten opstarten. Daarna zouden leerlingen vanzelf de pop-up in beeld moeten krijgen waardoor ze in jouw dashboard online komen.

Schermcontrole is nog niet ingeschakeld voor jouw school

Als je Schermcontrole wel ziet, maar leerlingen nog niet online komen, dan kan het zijn dat Schermcontrole nog niet door jullie ICT-coördinator is ingeschakeld. Dat zie je door dat onder het tandwiel-icoon de optie om mee te kijken niet mogelijk is. In dat geval kun je je ICT-coördinator vragen dit voor jullie school in te schakelen.

Jij en je leerlingen zitten niet op hetzelfde netwerk (bijv. op school en thuis)

Vanwege privacy-overwegingen kun je met Schermcontrole standaard alleen meekijken bij leerlingen als ze zich, net als jij, op het moment van meekijken binnen de school bevinden, en op hetzelfde netwerk zitten als jij. Wil je ook bij leerlingen thuis mee kunnen kijken? Schakel dan onder het tandwiel optie Thuis meekijken in. Is deze optie niet beschikbaar? Vraag je ICT-coördinator deze dan in te schakelen voor de school.

De Chromebooks of Windows-apparaten zijn niet beheerd

Vrij uitzonderlijk, omdat Chromebooks en Windows-apparaten op school in bijna alle gevallen door de school beheerd zijn, maar als leerlingen niet hoeven in te loggen met hun MOO-account om gebruik te maken van het apparaat, dan bestaat de kans dat het apparaat niet in beheer staat (bijvoorbeeld omdat ze hun eigen apparaat meenemen, of omdat ze thuis op het apparaat van ouders inloggen). 

Komen leerlingen na het doorlopen van bovenstaande stappen nog steeds niet online? Dan is er wellicht wat anders aan de hand. Neem dan contact op met de Servicedesk om met je mee te kijken.

Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.